شبنم قلیخانی: خودم را متعهد میدانم در سریالهای کودکانه بازی کنم
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۶۷۱۷۹
شبنم قلیخانی که هم اکنون در حال بازی در سریال قصه هزار افسون است، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا به انگیزهاش از پیوستن به این سریال اشاره و اظهار داشت: همیشه خاطرات کودکی خودم را مرور میکنم و به یاد میآورم سریالهایی که زمان کودکیام از تلویزیون پخش میشد، چقدر برایم جذاب بود. مثلا میتوانم از محله بروبیا نام بیاورم و بازیگران آن روزها مثل اکبر عبدی، مهین شهابی، آتیلا پسیانی، حمید جبلی، رضا ژیان، فاطمه معتمدآریا، ایرج طهماسب و دیگر عزیزانی که در کارنامهی کاری خودشان در سالهای پس از آن هم خیلی خوب درخشیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: من به عنوان یک بازیگر فکر میکنم، بخشی از تعهد و وظیفهام در قبال جامعهام همین است که برای نسل بعدی خاطرات خوب بسازم. چه بهتر که آدم به عنوان یک بازیگر ، موقعیتی برایش پیش بیاید که بتواند در کار کودک، بازی کند و این کار کودک بتواند خاطرهی خوبی برای نسل بعدیمان بسازد.
قلی خانی با بیان این که در سریال قصه هزار افسون نقش افسون را بازی میکنم توضیح داد: در این سریال یک کتاب خیلی با ارزش گم میشود.افسون و بچهها و یک نفر دیگر به اسم عمه میتی با بچهها همراه و در نهایت هم موفق میشوند. در این میان بچهها خیلی چیزها مثل همکاری با یکدیگر، مسئولیتپذیری، گذشت، پیگیری و پایمردی و تلاش و... را را یاد میگیرند. بچه ها میآموزند از چیزهایی که خیلی برایشان با ارزش است، محافظت کنند، ریشههایشان را بشناسند و به آیینها و سنتهایشان پایبند باشند.
این بازیگر درباره مخاطبان سریال قصه هزار افسون اظهار داشت: در کنار اینکه قصه کودکانه است، برای بزرگسالان هم جذابیتهای خودش را دارد. دیگر اینکه در فیلمها و سریالهای ایرانی، خیلی کم نگاه و پرداخت فانتزی وجود دارد. به نظرم در این مجموعه، این نگاه و پرداخت به شکل جذابی وجود دارد. در این کار فانتزی بودن فیلمنامه ناخودآگاه در بازی من هم اثر گذاشت. یعنی شما میتوانید بازیتان را کمی از حالت رئال خارج کنید و کمی فانتزیتر بازی کنید.
قلی خانی درباره استقبال مردم از شبکه نمایش خانگی بیان کرد: من سریال نارگیل را پیش از این در وی.او.دی.ها در حال پخش داشتم و دیدم که چقدر مخاطبان زیادی داشته و حتا قرار است فصل دومش هم ساخته شود. در همه جای دنیا جدای از تلویزیون شبکههای خانگی، وی. او. دی.ها و پلتفرمهای زیادی در حال برنامهسازی و پخش آن هستند و مردم هم از آنها استقبال میکنند.
وی خطاب به بازیگران و کارگردانها گفت: کار بزرگسال مهم است اما کار کودک مهمتر است. کارهای کودک هستند که بچهها را برای یک زندگی آماده میکنند. این آثار تلویزیونی و سینمایی آینده بچهها را می سازند. آنها با این کارها یاد میگیرند که چگونه زندگی و تلاش کنند؛ تصمیم بگیرند و خطر کنن. آنقدر که کار بزرگسال زحمت و هزینه دارد همان مقدار هم باید برای کار کودکان وقت و انرژی گذاشته شود تا نسل آینده برای یک زندگی بسیار خوب و جهانی روشن مهیا شود.
به گزارش ایرنا، شبنم قلی خانی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتهی کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد مرکز تهران دریافت کرد و از سال ۱۳۷۶ با بازی در تئاتر آنتیگونه فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد. نخستین تجربه بازی سینمایی او بازی در فیلم مریم مقدس به کارگردانی شهریار بحرانی بود و با بازی در سریال اولین شب آرامش به کارگردانی احمد امینی مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. نردبام آسمان به کارگردانی محمدحسین لطیفی، سالهای برف و بنفشه به کارگردانی سعید سلطانی، پنجمین خورشید و پنج کیلومتر تا بهشت به کارگردانی علیرضا افخمی، سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی، شیشهای به کارگردانی راما قویدل، آنام به کارگردانی جواد افشار، بیگانهای با من است به کارگردانی احمد امینی و جواد افشار و ... از جمله سریالهایی است که او در آنها به ایفای نقش پرداخته است. مانکن به کارگردانی سعید سهیلی زاده، نارگیل به کارگردانی حمزه صالحی و ریکاوری به کارگردانی بهادر اسدی سریالهایی بودند که وی برای پخش از شبکه نمایش خانگی بازی کرده است.
تصویربرداری سریال قصه هزار افسون به تهیهکنندگی مهدی مولوی و کارگردانی سعید عباسی اواسط آبان آغاز شد.
پژمان بازغی، بهنوش بختیاری، شبنم قلیخانی، سیاوش مفیدی، نگار عابدی، سوسن پرور، فخرالدین صدیق شریف، مهران رجبی، آتش تقیپور، اتابک نادری، شهرام عبدلی، شهین تسلیمی، جواد زیتونی، خشایار راد، ساعد هدایتی، وحید شیخزاده، آرش نوذری، آرش میراحمدی بازیگران قصه هزار افسون هستند.
در خلاصه سریال قصه هزار افسون آمده است: هر وقت سه تا بچه همزمان، یه آرزوی مشترک میکنن، اون آرزو حتمن برآورده میشه...
برچسبها پژمان بازغی اکبر عبدی شبنم قلیخانی محمدحسین لطیفی بهنوش بختیاری سیاوش مفیدیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: پژمان بازغی اکبر عبدی شبنم قلی خانی پژمان بازغی اکبر عبدی شبنم قلی خانی محمدحسین لطیفی بهنوش بختیاری سیاوش مفیدی قصه هزار افسون شبنم قلی خانی سریال قصه کار کودک بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۶۷۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پُل آستر درگذشت
پل آستر نویسنده ۷۷ ساله که بیش از ۳۰ کتاب دارد و اکثر آنها به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است، در ۷۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا رفت.
اولین رمان او، «شهر شیشهای» قبل از انتشار توسط یک انتشاراتی کوچک در کالیفرنیا در سال ۱۹۸۵ از سوی ۱۷ ناشر رد شده بود. مجموعه «سهگانه نیویورک» سه داستان پلیسی مرتبط با هم بود که این نویسنده را به شهرت جهانی رساند. این ۳ کتاب شامل «شهر شیشه ای» (۱۹۸۵)، «ارواح» (۱۹۸۶) و «اتاق قفل شده» (۱۹۸۶) هستند.
آستر از کار با رایانه پرهیز داشت و اغلب با خودکار در دفترچههای مورد علاقهاش مینوشت. پل استر در سال ۲۰۰۳ به نشریه «پاریس ریویو» گفت: «کیبورد همیشه مرا میترساند. قلم ابزار بسیار ابتداییتری است. احساس میکنی که کلمات از بدنت بیرون میآیند و بعد کلمات را در صفحه فرو میکنی. نوشتن برای من همیشه یک تجربه فیزیکی بوده است».
او همچنین نویسنده فیلمنامه «دود» وین وانگ و کارگردان فیلم «لولو روی پل» بود.
داستانهای او اغلب با مضامین تصادف، شانس و سرنوشت بازی میکنند. بسیاری از قهرمانان او خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیتهایی از رمانهای اولیه دوباره در رمانهای بعدی ظاهر میشوند.
او بعدها خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو شروع شد. وی با این فیلمنامه جایزه معتبر ایندپندنت اسپرایت را برای بهترین فیلمنامه اول کسب کرد.
همکاری او با وانگ ادامه پیدا کرد و این دو به طور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کردند که دوباره کایتل و اسپوزیتو به همراه لو رید، میرا سوروینو و مدونا در آن بازی کردند. آستر در نوشتن فیلمنامه «مرکز جهان» اثر وانگ نیز نقش دارد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
رمان «۴۳۲۱» آستر در سال ۲۰۱۷ در فهرست نهایی جایزه من بوکر قرار گرفت.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات